Układ dolotowy w ciągniku. 4 porady jak o niego dbać
Układ dolotowy silnika odgrywa kluczową rolę w procesie dostarczania powietrza niezbędnego do spalania paliwa w silniku. Tym samym jego stan ma bezpośredni wpływ na wydajność i sprawność silnika, a także zużycie paliwa.
Dbałość o układ dolotowy w ciągniku rolniczym jest zatem niezwykle istotna. Po pierwsze sprawny układ dolotowy umożliwia osiągnięcie pełnej mocy, a więc wydajności, po drugie zapewnia optymalne spalanie, czyli obniża koszty eksploatacji. Sprawny układ dolotowy ma także niebagatelny wpływ na wydłużenie żywotności silnika.
Spis treści
Regularne czyszczenie filtrów powietrza
Główny filtr powietrza jest pierwszą i najważniejszą barierą, która chroni układ dolotowy przed dostawaniem się zanieczyszczeń, takich jak kurz, pyłki, czy drobne cząstki. Zabrudzony filtr, który jest pokryty osadem zwiększa opór ssania i może ograniczyć przepływ powietrza do silnika. W efekcie prowadzi do spadku mocy i wydajności silnika, a także wzrostu zużycia paliwa.
Sprawdzenie i czyszczenie filtra powietrza jest jedną z czynności, która wchodzi w skład czynności w ramach obsługi codziennej ciągnika rolniczego. Filtr powietrza czyścimy sprężonym powietrzem. Zawsze w kierunku odwrotnym od kierunku zasysania powietrza do silnika. Mocno zanieczyszczony filtr należy wymienić. Nie rzadziej niż zaleca to producent ciągnika.
Układ dolotowy: sprawdzanie szczelności
Upewnij się, że układ dolotowy jest szczelny, bez żadnych nieszczelności, które mogą powodować wycieki powietrza i wpływać na pracę silnika. Nieszczelności mogą prowadzić do nieprawidłowego mieszania się powietrza z paliwem, co wpłynie na spadek wydajności i zwiększone zużycie paliwa. Regularnie sprawdzaj i wymieniaj uszczelki oraz elementy gumowe w układzie dolotowym.
– Po otwarciu maski należy sprawdzić stan przewodów układu dolotowego. Kontrola powinna obejmować sprawdzenie połączeń, a także powierzchni rur. Ewentualne pęknięcia lub nieszczelności są przyczyną przedostawania się „lewego” powietrza, które nie zostało przefiltrowane. Wraz z nim silnik zasysa drobinki kurzu, które przyspieszają zużycie silnika – wyjaśnia Paweł Gomółka, serwisant firmy Agroland, autoryzowanego dilera Kubota w woj. lubelskim.
Czyszczenie układu dolotowego
Czyszczenie układu dolotowego to kolejny kluczowy krok w dbałości o wydajność silnika. W miarę upływu czasu i eksploatacji, układ dolotowy może się pokryć się naturalnym osadem. Może to prowadzić do ograniczenia przepływu powietrza, a w efekcie do zmniejszenia mocy silnika i wzrostu zużycia paliwa. Warto więc regularnie przeprowadzać czyszczenie przewodów i kolektorów dolotowych. Można to zrobić przy użyciu specjalnych preparatów do czyszczenia układu dolotowego.
Najlepiej jednak zlecić to zadanie profesjonalnemu serwisowi. Autoryzowane serwisy dysponują bowiem odpowiednim wyposażeniem, a wykwalifikowani serwisanci fachową wiedzą.
Czytaj także: Jaki ciągnik do 75 KM wybrać? Zobacz, co przygotowała Kubota
Czytaj także: Jaki olej do ciągnika dobrać? 4 praktyczne porady
Układ dolotowy i regularne przeglądy w autoryzowanym serwisie
Regularne przeglądy ciągnika, nie rzadziej niż zaleca to producent, przez autoryzowany serwis są kluczowe dla zachowania ciągnika, a więc także układu dolotowego w doskonałej kondycji. Profesjonalny serwisant jest w stanie wykryć potencjalne problemy oraz zaproponować niezbędne naprawy i konserwację. Dzięki regularnym przeglądom można uniknąć poważniejszych uszkodzeń, których skutkiem będą późniejsze kosztowne naprawy.
Istotną sprawą jest stosowanie oryginalnych części zamiennych Kubota. Filtry powietrza z logo Kubota gwarantują najwyższą jakość. Mają też większą wytrzymałość i bardziej gęstą warstwę filtrującą niż zamienniki. Są również perfekcyjnie dopasowane do charakterystyki silników Kubota. Dzięki temu gwarantują najlepszą wydajność i efektywność silnika, co zaowocuje oszczędnością paliwa i spadkiem kosztów eksploatacji ciągnika.