Uniwersalne silniki przemysłowe Kubota
Silniki Kubota pracują nie tylko w ciągnikach rolniczych Kubota. Uniwersalne silniki przemysłowe Kubota można znaleźć również w maszynach i pojazdach innych marek. A także stacjonarnie jako źródło napędu generatorów i innych urządzeń przemysłowych.
Pierwszy silnik Kubota wyprodukowano już w 1922 roku. Dysponował mocą trzech koni mechanicznych. Napędzał najczęściej pompy irygacyjne i małe, stacjonarne maszyny rolnicze. Kilka lat później Kubota wyprodukowała silnik, który służył jako źródło napędu łodzi rybackich. Dziś firma należy do światowych potentatów w produkcji silników wysokoprężnych.
Spis treści
Niezawodny silnik Kubota do każdych zadań
Kubota oferuje pełną gamę silników przemysłowych i stacjonarnych. Firma wytwarza ponad 100 typów silników – od dwucylindrowych silników mini, po potężne jednostki o pojemności skokowej 5 litrów.
Seria silników Super Mini Kubota jest zaprojektowana do różnorodnych zastosowań przemysłowych. Najmniejszym jej przedstawicielem jest 2-cylindrowy silnik Diesla z wtryskiem pośrednim. Model Z482 jest dostępny w wersji o pojemności skokowej 479 cm3 i mocy 4,6 KM, którą osiąga przy 1500 obr./min. Taka wolnoobrotowa charakterystyka owocuje po pierwsze niskim zużyciem paliwa, a po drugie niezawodnością i trwałością. Zaletami silnika są też niewielkie wymiary (428x433x594 mm) oraz niska masa 81 kg.
Na drugim końcu skali znajduje się najmocniejszy z seryjnie produkowanych silników Kubota. Jednostka oznaczona symbolem V5009-TIE5 ma 4 cylindry i pojemność skokową 5017 cm3. Dzięki zastosowaniu turbosprężarki i intercoolera osiąga moc maksymalną 211 KM oraz moment obrotowy 883 Nm. Obie wartości są uzyskiwane w zakresie 1500-1600 obr./min. Silnik ma niski poziom emisji spalin i spełnia wymagania normy czystości spalin Stage V. Mimo sporej mocy zachował kompaktowe wymiary – 894x693x967 mm. Jego masa na sucho to 632 kg.
Czytaj również: Silniki Kubota. 100 lat historii na stulecie silników
Silniki Kubota na metan i LPG
Silniki stacjonarne i przemysłowe Kubota są zaprojektowane i wytwarzane w wersjach zasilanych różnymi rodzajami paliwa. Najszersza jest oferta jednostek wykorzystujących olej napędowy. Dostępne są jednak również silniki zasilane benzyną, metanem, skroplonym metanem, LPG oraz dwupaliwowe benzyna/LPG.
Przykładem jest czterocylindrowy silnik WG3800 o pojemności skokowej 3769 cm3. W wariancie WG3800-G-E3 bez doładowania spala bezołowiową benzynę. Generuje w tym wypadku moc 74,3 KM i moment 256 Nm osiągany przy 1400 obr./min.
Dostępny jest także w wariancie zasilanym LPG lub metanem. W wersji gazowej (WG3800-N-E3) osiąga 74,3 KM i moment 269 Nm. Co istotne, w bardzo niskim zakresie obrotowym – 1200 obr./min. Jego odpowiednik wykorzystujący paliwo LPG nosi oznaczenie WG3800-GL oraz L i rozwija moc 91,1 i 93,8 KM.
Silnik zasilany olejem napędowym
Oczywiście ten uniwersalny silnik Kubota produkuje także w wersji na paliwo dieslowskie. Nosi wówczas oznaczenie V3800DI. Aby spełnić oczekiwania różnych użytkowników w wielu krajach świata, Kubota produkuje go aż w 8 odmianach. Stosuje się w nich różne rozwiązania techniczne. Po pierwsze różne systemu wtrysku paliwa, po drugie są dostępne konstrukcje z turbo lub wolnossące, po trzecie występuje także odmiana z intercoolerem. Silniki na paliwo dieslowskie – w zależności od zastosowanego osprzętu – mają moc w zakresie od 74,3 do 115,9 KM.
Co ciekawe, ten sam silnik można również spotkać w ciągnikach Kubota serii M6001 Utility. Nosi on wówczas oznaczenie V3800-TIE5-UA1/U1. Wyposażony w turbosprężarkę i intercooler osiąga wówczas moc 104 lub 111 KM oraz rozwija moment obrotowy równy 346 lub 379 Nm.
Silniki przemysłowe Kubota na paliwa nisko- i bezemisyjne
Konstruktorzy firmy Kubota stale pracują nad konstrukcjami silników o niskiej emisji, a także jednostek bezemisyjnych. Już dziś w ofercie znalazło się kilka silników (o mocy od 43,6 do 74,3 KM) zasilanych metanem. Seryjnie Kubota produkuje także silnik WG972-N-E4 Stage 5, w którym jako paliwo stosowany jest płynny gaz LNG. Pracująca na tym paliwie trzycylindrowa jednostka osiąga moc 27,4 KM z pojemności skokowej 962 cm3.
Kubota prowadzi także badania nad paliwami zeroemisyjnymi. W planach ma konstrukcje silników przemysłowych Kubota na wodór, syntetyczny metan, zielone LPG oraz tzw. zrównoważone paliwo lotnicze. To ostatnie wytwarza się z biomasy, ale również ze zużytego oleju jadalnego i innych tłuszczy spożywczych.