Kubota w akcji

Silniki Kubota. 100 lat historii na stulecie silników

5
(1)

Silniki Kubota to dziś światowa marka. Jednak początkowo, kiedy Kubota rozpoczęła w 1890 roku swoją działalność, firma zajmowała się odlewnictwem. W 1922 roku skonstruowała jednak pierwszy silnik spalinowy. Dziś jest światowym potentatem w produkcji silników Diesla.

Pierwszy silnik olejowy do użytku rolniczego pojawił się w Japonii w 1915 roku. Urządzenia produkcji amerykańskiej były wykorzystywane przez japońskich rolników do napędzania młockarni oraz pomp wodnych.

Na początku lat dwudziestych Japonię nawiedziła dotkliwa susza. Znacznie wzrósł wówczas popyt na pompy wodne. Jeden z ich dystrybutorów zwrócił się do firmy Kubota z propozycją opracowania silnika do ich napędu. 

W efekcie w 1922 roku firma Kubota skonstruowała swój pierwszy silnik, w którym paliwem była nafta. Silnik Typ A miał moc trzech koni mechanicznych, niewielkie rozmiary i niski poziom hałasu. Był wykorzystywany jako źródło napędu pomp irygacyjnych i maszyn do łuskania ryżu. Pięć lat później Kubota opracowała silnik do łodzi rybackich.

Pierwszy diesel Kubota

Od silników przemysłowych wymaga się łatwej obsługi, równomiernej pracy, a także trwałości, wodoodporności i pyłoszczelności.

Oczywiście, wymogom tym trudno było sprostać silnikom zasilanym naftą. Dlatego w roku 1930 Kubota rozpoczęła produkcję silników wysokoprężnych. Siedem modeli produkowanych w fabryce w Funade-cho, okazało się rynkowym sukcesem. Służyły przede wszystkim do napędzania pomp wodnych, maszyn w tartakach oraz małych jednostek pływających.

Reagując na rosnący popyt, japońska firma rozpoczęła budowę nowoczesnego zakładu specjalizującego się w produkcji silników Diesla. Zakład w Sakai osiągnął pełną moc produkcyjną w 1938 roku i wytwarzał wówczas 55% japońskiej produkcji silników.

Silniki Kubota w ciągnikach i maszynach rolniczych

W 1972 roku Kubota zaczyna rozwijać gamę silników do ciągników i maszyn rolniczych. W programie produkcyjnym znalazło się kilka modeli. Od chłodzonego powietrzem silnika do kombajnów, przez benzynowy silnik dwusuwowy, po przeznaczone do ciągników rolniczych dwucylindrowe silniki wysokoprężne. Te ostatnie trafiły pod maski ciągników L1500. Ceniono je przede wszystkim za niski poziom wibracji i hałasu.

Kubota inwestuje w Japonii i za granicą

W latach siedemdziesiątych Kubota rozszerzyła swoją działalność za granicę. W roku 1970 powstała spółka Indonesia Kubota Co., Ltd. (obecnie P.T. Kubota Indonesia), która rozpoczęła produkcję i sprzedaż silników Kubota. W 1978 roku w Tajlandii powstała firma Siam Kubota Diesel Corporation.

W 1983 roku zapadła decyzja o budowie Sokai Coastal Plant. Japoński zakład rozpoczął działalność w 1985 roku i osiągnął zdolność produkcyjną 500 000 sztuk silników rocznie.

W 2013 roku ruszyła natomiast fabryka Kubota Engine (Wuxi) Co., Ltd. W Chinach. Zbudowano ją w odpowiedzi na spodziewany wzrost zapotrzebowania na silniki Diesla stosowane w maszynach rolniczych, maszynach budowlanych i maszynach przemysłowych na rozwijających się rynkach azjatyckich, a w szczególności w Chinach.

Miliony silników Kubota

W 1987 roku minęło 65 lat, odkąd firma rozpoczęła produkcję rolniczych silników olejowych w swojej fabryce w Funade-cho. W tym okresie całkowita produkcja silników osiągnęła poziom 10 milionów sztuk. Natomiast na wyprodukowanie kolejnych 10 milionów silników Kubota potrzebowała już tylko 15 lat. Dziś liczba wyprodukowanych silników Kubota przekroczyła już poziom 30 milionów sztuk. Kubota stała się światowym potentatem w produkcji silników przemysłowych.

 

Silniki Kuobta
Silnik V5009, który pozwolił Kubocie rozszerzyć swoją ofertę zakresie mocy powyżej 200 KM. Fot. Kubota

Czyste silniki Kubota

W odpowiedzi na rosnącą świadomość globalnej ochrony środowiska Kubota stale rozwija konstrukcję silników, aby dostosować je do najnowszych norm emisji spalin. Jako pierwszy producent na świecie firma otrzymała certyfikat potwierdzający spełnienie przepisów dotyczących przemysłowych silników wysokoprężnych o pojemności do 4 litrów.

Kubota stosuje w swoich maszynach różne rozwiązania, aby spełnić surowe regulacje w zakresie emisji spalin. Taką technologią są filtry DPF, a także układy common rail zwiększające precyzję wtrysku. W silnikach Kubota stosuje się również układy EGR i SCR, które ograniczają emisję tlenków azotu.

Silniki Kubota o mocy ponad 200 KM

W 2017 roku japońska firma zaprezentowała silnik V5009, który pozwolił rozszerzyć swoją ofertę zakresie mocy powyżej 200 KM.

Silnik V5009 otrzymał prestiżową nagrodę „Diesel of the Year”. Tym samym Kubota została pierwszym producentem spoza Europy i USA, który zdobył tę nagrodę.

 

 

Silniki Kubota
Najnowszy silnik D1105-K z elektronicznym sterowaniem innowacyjnym system spalania Kubota TVCR. Fot. Kubota

 

Ku przyszłości

Kubota konsekwentnie zmierza do osiągnięcie węglowej neutralności. Stale pracuje więc nad obniżeniem spalania w silnikach zasilanych olejem napędowym. Jednym z rozwiązań jest technologia hybrydowa. Wykorzystuje ona 48-woltowy silnik-generator, który wspomaga jednostkę spalinową w momencie dużego obciążenia. Redukuje w ten sposób zużycie paliwa i emisję spalin.

Japońska firma pracuje także nad paliwami bezemisyjnymi oraz paliwami o obniżonej emisji. Inżynierowie japońskiej firmy prowadzą m.in. badania nad możliwością produkcji i zastosowania w silnikach wodoru, syntetycznego metanu, zielonego LPG oraz tzw. zrównoważonego paliwa lotniczego wytwarzanego z biomasy, a także zużytego oleju jadalnego.

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 5 / 5. Liczba głosów 1

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Zobacz podobne

Oryginalne oleje silnikowe Kubota