Pomoc klęskowa 2022. Termin przedłużony z powodu awarii
Ledwie kilka dni temu pisaliśmy o zbliżającym się terminie składania wniosków o pomoc związaną z wystąpieniem niekorzystnych zjawisk atmosferycznych, to tzw. pomoc klęskowa 2022. Tymczasem w związku z awarią aplikacji suszowej Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zdecydowało o przedłużeniu terminu.
Tym żyło wielu rolników w ostatnich dniach. Problemy z tzw. aplikacją suszową sprawiły, że gospodarze w całym kraju nie mieli możliwości pobrania niezbędnych dokumentów. Oficjalna nazwa aplikacji to „Zgłoś szkodę rolniczą”. Dokumenty, które rolnicy generują w aplikacji, były im potrzebne, aby złożyć wniosek o pomoc.
Spis treści
Aplikacja suszowa nie działa
Przez kilka dni aplikacja suszowa nie działała niemal w ogóle. We wtorek natomiast Ministerstwo poinformowało o przyczynach awarii.
„W bieżącym roku ponad 250 tys. producentów rolnych złożyło wniosek o oszacowanie szkód powstałych w wyniku suszy za pośrednictwem aplikacji „Zgłoś szkodę rolniczą”. Tak duże zainteresowanie oszacowaniem szkód powstałych w wyniku suszy spowodowało przeciążenie aplikacji oraz problemy z pobraniem kalkulacji lub protokołu oszacowania szkód” – czytam w komunikacie na stronie ministerstwa.
Pomoc klęskowa 2022. Nowy termin
W związku z problemami, jak podało Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, zdecydowano o przedłużeniu terminu składania wniosków.
Wcześniejszy termin, o którym pisaliśmy kilka dni temu, upływał 15 listopada. Natomiast nowy termin to 23 listopada. Choć Krajowa Rada Izb Rolniczych wnioskowała o przedłużenie do 30 listopada.
Wsparcie klęskowe dla rolników
Przypomnijmy więc, że pomoc klęskową mogą otrzymać rodziny, którym zagraża utrata płynności finansowej. Musi mieć ona związek z wystąpieniem w gospodarstwie w 2022 r. szkód spowodowanych niekorzystnymi zjawiskami atmosferycznymi.
W jaki sposób można się ubiegać o wsparcie pomoc klęskowa 2022? Po pierwsze, należy wypełnić wniosek, który jest dostępny do pobrania na stronie ARiMR. Po drugie, do wniosku należy dołączyć dodatkowe dokumenty. Ich dokładny opis przypominamy w tutaj.
Wysokość pomocy uzależniona jest od skali strat. Rolnik może uzyskać pomoc w wysokości 10 tys. złotych, jeśli straty jego wynoszą powyżej 30% średniej rocznej produkcji w gospodarstwie rolnym. Zaś 5 tys. zł otrzymają ci, których straty wynoszą nie więcej niż 30%. Ale nie mniej niż 1% średniej rocznej produkcji rolnej. Współczynniki obliczane są w oparciu o przepisy o podatku rolnym z trzech ostatnich lat poprzedzających rok, w którym wystąpiły szkody.
Dokumenty można złożyć bezpośrednio w placówce ARiMR lub na poczcie. Można je również wysłać za pośrednictwem platformy ePUAP. Agencja przypomina, że dochowaniu terminu decyduje data wpływu dokumentów do ARiMR.
Źródło: MRiRW, KRIR