M5001: Ciągnik szyty na miarę
Kubota serii M5001 to ciągniki reprezentujące najpopularniejszy segment mocy 80–120 KM. Na serię składają się dwie zwrotne i uniwersalne maszyny: M5091 o mocy 95 KM oraz M5111 o mocy 113 KM. W pierwszych 20 dniach obecności ciągnika na polskim rynku zarejestrowano łącznie 20 ciągników z serii M5001 – co decyduje o takiej popularności tych modeli?
Ciągniki Kubota M5091 i M5111 są bardzo uniwersalnymi maszynami, które doskonale sprawdzają się w pracach uprawowych, ale również – dzięki wydajnej sekcji hydraulicznej i przejrzystej kabinie – w gospodarstwach zajmujących się hodowlą zwierzęcą. Modele te zastępują popularne ciągniki z serii M – M8560 oraz M9960.
Zmiany, które zostały wprowadzone względem tych serii opierają się na sugestiach użytkowników. To również odpowiedź Kuboty na coraz surowsze normy emisji spalin.
Spis treści
Serce ciągnika
W serii M5001 zastosowano 4-cylindrowy silnik V3800 najnowszej generacji o pojemności 3769 cm3, który spełnia normy emisji Stage IV Final. Dzięki poprawie wyników i wartości momentu obrotowego, przy jednoczesnym obniżeniu poziomu obrotów silnika, osiągnięto jednostkę napędową, która jest trwalsza, zużywa mniej paliwa i jest cichsza od poprzedników.
Kubota jako pierwszy producent umieścił układy DPF i SCR pod maską ciągnika. Dla użytkownika oznacza to znacznie lepszą widoczność podczas prac, szczególnie z wykorzystaniem ładowacza czołowego.
Praca komfortowa…
Wiele zmian w nowych ciągnikach dotyczy komfortu oraz ergonomii pracy. Podczas pracy z ładowaczem czołowym bardzo ważna jest możliwość szybkiej zmiany kierunku jazdy ciągnika. W tym celu przydaje się rewers elektrohydrauliczny, który znajduje się na standardowym wyposażeniu serii M5001.
Kluczowa jest również widoczność – dzięki wyprofilowanym szybom w czterosłupkowej kabinie oraz szyberdachowi z przesuwną osłoną przeciwsłoneczną, osiągnięto niemal 360-stopniową widoczność w kabinie serii M5001. Kabina została również poszerzona o 18 cm względem tej montowanej w ciągnikach M8560 i M9960. Pozwoliło to nie tylko na zwiększenie komfortu pracy operatora, ale też na uzyskanie homologacji do przewozu dwóch osób w kabinie.
…i wydajna!
Ciągniki serii M5001 zostały również zoptymalizowane pod kątem ułożenia dźwigni oraz przycisków sterujących. Przede wszystkim do kabiny przeniesiono przycisk zmiany prędkości wałka odbioru mocy. Pozwala to operatorowi na zmianę prędkości wałka bez konieczności wychodzenia z kabiny. Wszystkie elementy sterujące zostały w ergonomiczny sposób umiejscowione z prawej strony fotela kierowcy, tak żeby ograniczyć ilość ruchów podczas pracy.
W pełni zsynchronizowana skrzynia biegów zapewnia optymalną wydajność do każdego zadania – sześć zsynchronizowanych biegów z wzmacniaczem momentu obrotowego na każdym biegu i trzy zakresy reduktora pozwala na uzyskanie 36 przełożeń do jazdy w przód i 36 przełożeń wstecznych.
Prostota i nowoczesność
Mimo że konstrukcja ciągnika jest bardzo prosta, użytkownik może wyposażyć Kubotę M5001 w opcjonalny terminal kompatybilny ze standardem ISOBUS, który – podobnie jak w serii M7001 – współpracuje ze wszystkimi urządzeniami wspierającymi tę technologię. Stosowanie maszyn towarzyszących wyposażonych w technologię ISOBUS pozwala na ograniczenie kosztów oraz większą precyzję.
Tekst archiwalny. Pochodzi z nr 2 (14) 2017 magazynu “Made in Kubota”.