Klimatyzacja w ciągniku rolniczym. Jak o nią zadbać po sezonie?
Klimatyzacja w ciągniku rolniczym to w większości maszyn z kabinami standard. Trzeba ją jednak regularnie serwisować, aby zapewnić jej trwałość i efektywność działania. Przegląd warto zrobić przed, ale także po zakończonym sezonie prac.
Klimatyzacja w ciągniku jest dziś praktycznie standardem. Jednak klimatyzacja, tak jak każdy inny system, także wymaga regularnego przeglądu oraz konserwacji. Jeśli wykonamy jej przegląd po sezonie, system będzie działał prawidłowo przed kolejnym sezonie.
Spis treści
Przegląd klimatyzacji po sezonie
Ciągniki rolnicze pracują bardzo często w warunkach znacznego zapylenia. Podczas pracy ciągnika występują także drgania, które mogą negatywnie wpływać na szczelność układu.
Dbałość o system klimatyzacji w ciągniku rolniczym ma więc kluczowe znaczenie dla jego trwałości i niezawodności. Warto więc po zakończeniu sezonu gruntownie sprawdzić także układ klimatyzacyjny ciągnika.
Czytaj także: Przegląd klimatyzacji w ciągniku rolniczym. Jaki jest jego zakres?
Czytaj także: Kubota EK1-261. Wielozadaniowy ciągnik na jesień i zimę
Co można zrobić samodzielnie?
Samodzielnie można sprawdzić czy wentylator nawiewu działa prawidłowo na różnych ustawieniach prędkości. Wentylator odpowiada za cyrkulację powietrza w kabinie. Jeśli działa niewłaściwie lub jest głośny, może być konieczna jego naprawa lub wymiana.
We własnym zakresie można przeprowadzić także dokładną inspekcję wizualną wszystkich widocznych elementów klimatyzacji. W ten sposób warto skontrolować wszystkie węże, złącza i osłony.
Klimatyzacja w ciągniku rolniczym: czyszczenie filtrów powietrza
Filtry klimatyzacji są kluczowymi elementami, które usuwają zanieczyszczenia z powietrza w kabinie. Dlatego przede wszystkim należy je gruntownie oczyścić po zakończeniu sezonu. Dotyczy to filtrów powietrza, ale także filtrów kabinowych w ciągniku. Zanieczyszczone filtry zakłócają pracę układu klimatyzacyjnego. Filtry czyścimy sprężonym powietrzem. Pamiętać należy jednak, aby strumień powietrza był skierowany odwrotnie do kierunku powietrza zasysanego przez filtr w pozycji roboczej.
– W większości przypadków, w których mamy do czynienia z nieprawidłowo działającą klimatyzacją, przyczyną są zanieczyszczone filtry. Zapchany filtr blokuje bowiem przepływ powietrza, a tym samym znacznie obniża skuteczność klimatyzacji – wyjaśnia Łukasz Majerczyk z autoryzowanego serwisu Kubota, firmy Agromat.
Klimatyzacja w ciągniku rolniczym: czyszczenie skraplacza i parownika
Skraplacz i parownik to także kluczowe komponenty układu klimatyzacji. Należy więc po sezonie upewnić się, że są one w dobrym stanie, bez uszkodzeń czy wycieków.
Należy również wyczyścić skraplacz z brudu, kurzu i insektów. Warto także sprawdzić stan wszystkich połączeń w układzie klimatyzacji, aby uniknąć wycieków z układu, np. podczas jego zimowego postoju.
Czytaj także: Kubota M7 w pracy. Ciągnik wielozadaniowy
Przegląd klimatyzacji w autoryzowanym serwisie
Sprawdzenie szczelności instalacji i ciśnienia czynnika chłodniczego należy już jednak pozostawić specjalistom. Napełnianie układu środkiem chłodniczym powinno być także przeprowadzane przez profesjonalistów, którzy posiadają odpowiednie narzędzia i doświadczenie.
Warto więc korzystać z usług profesjonalnych serwisantów do obsługi klimatyzacji w ciągniku rolniczym. Mają oni bowiem wiedzę i doświadczenie oraz narzędzia potrzebne do przeprowadzenia ewentualnych napraw. Autoryzowany serwis sprawdzi, oczyści układ klimatyzacyjny ciągnika.
Specjalistom warto powierzyć też dezynfekcję układu. Jest ona ważna przed sezonem letnim, ale także po jego zakończeniu. W sezonie jesienno-zimowym, kiedy jest znacznie wyższy poziom wilgotności, układ jest narażony na rozwój pleśni i grzybów. Ich obecność w parowniku lub układach rozprowadzających nie jest obojętna dla użytkownika układu klimatyzacyjnego. Mogą wywołać podrażnienia skóry, błon śluzowych, a także objawy przypominające grypę.