Jakie ciśnienie w oponach ciągnika? Co zrobić, by obniżyć koszty?
Jakie ciśnienie w oponach ciągnika ustawić, żeby obniżyć koszt eksploatacji? Oto kilka naszych porad. Obniżenie kosztów eksploatacji ciągnika rolniczego jest możliwe na kilka sposobów. Jednym z niedocenianych jest dopasowanie ciśnienia w ogumieniu ciągnika do aktualnie wykonywanych zadań.
Bardzo istotną sprawą jest dopasowanie wielkości i typu opon do użytkowanego ciągnika. Równie ważne jest także ciśnienie, z jakim je pompujemy.
Przede wszystkim nigdy nie należy przekraczać parametrów przewidzianych przez producenta ogumienia. Po pierwsze ze względów bezpieczeństwa – możliwość wystrzału opony podczas jazdy. Po drugie z powodów ekonomicznych. Ogumienie eksploatowane zgodnie z zaleceniami producenta osiągnie większe przebiegi.
Spis treści
Jakie ciśnienie w oponach ciągnika jest najlepsze?
Ciśnienie jest jednym z podstawowych parametrów roboczych ogumienia. Należy je oczywiście dopasować do rodzaju wykonywanej pracy, typu opon i maszyny. Specjaliści przyjmują, że dla większości opon ciśnienie robocze mieści się w granicach od 0,8 do maksymalnie 2 barów, a za średnią wartość uważane jest 1,6 bara. Ciśnienie powinno jednak być dostosowane do aktualnie wykonywanych prac jakie wykonuje traktor.
W przypadku obniżania ciśnienia należy jednak pamiętać, że przy bardzo niskim ciśnieniu prawidłowo pracują tylko opony radialne. Tego typu ogumienie ma bardziej miękkie boki i lepiej się układa na styku z nawierzchnią w porównaniu z oponami diagonalnymi. Opony radialne można rozpoznać po napisie „Radial” lub literze „R” na boku opony.
Czytaj także: Dwa tanie sposoby na dociążanie ciągnika
Optymalne ciśnienie w oponach podczas prac polowych
Jakie ciśnienie należy utrzymać w oponach ciągnika, aby praca była efektywna i bezpieczna, a maszyna nie oddziaływała negatywnie na glebę? Do prac polowych stosuje się zwykle ciśnienie w granicach 0,8–1,2 bara. Przy czym przyjmuje się, że im ciśnienie niższe, tym lepiej.
Po pierwsze opona ma większą powierzchnię styku z glebą. Tym samym zmniejsza się jej nacisk jednostkowy na powierzchnię.
Po drugie redukujemy uślizg kół, który nie tylko w negatywny sposób wpływa na stan gleby, ale również efektywność wykonywanej pracy. Niepożądany poślizg powoduje też szybsze zużycie ogumienia oraz niepotrzebny wzrost zużycia paliwa.
Zalety opon niskociśnieniowych
Wiodący producenci ogumienia rolniczego oferują opony niskociśnieniowe, które mogą efektywnie i bezpiecznie pracować w polu z ciśnieniem 0,6 bara. Opony IF i VF, oznaczenie można znaleźć na boku opony przed jej rozmiarem, mają bardziej elastyczne ściany boczne niż standardowe opony o tym samym obwodzie.
Opony IF, czyli „Increased Flexion” mogą przenieść do 20% więcej ładunku niż standardowa opona radialna w tym samym rozmiarze i przy tym samym ciśnieniu. Zaś Opony VF, czyli „Very Increased Flexion”, mogą przenieść 40% więcej ładunku.
Oba rodzaje opon minimalizują zagęszczenie gleby, uszkodzenie roślin, powstawanie kolein oraz poprawiają trakcję i jednocześnie zmniejszają zużycie paliwa ciągnika.
Ciśnienie w oponach ciągnika podczas prac transportowych
Podczas jazdy po drogach ciśnienie w ogumieniu należy oczywiście podnieść. Zawieszane narzędzia mają zazwyczaj znaczną masę. To oczywiście powoduje znaczne obciążenie tylnej osi ciągnika, a tym samym jego tylnych opon. Jazda po drodze odbywa się także z większymi prędkościami. Przy niskim ciśnieniu powodować więc będzie nadmierne nagrzewanie uginających się boków opony. W efekcie doprowadzi to do przedwczesnego zużycia się opony i niebezpieczeństwa jej uszkodzenia.
Jakie ciśnienie w oponach ciągnika wybrać? Ustalając ciśnienie podczas przejazdów szosowych, należy się kierować zalecaniami producenta ogumienia i ciągnika, ale należy przyjąć, że nie powinno one być niższe niż 1,5 bara.
Jeśli ciśnienie nie zostanie prawidłowo ustawione to wzrosną opory toczenia na drodze, a tym samym zużycie opon i jednocześnie zużycie paliwa. Przy zbyt niskim ciśnieniu spada również nośność opony. Dla przykładu – wzrost ciśnienia z 1 do 2 barów jest w stanie zwiększyć nośność opony aż o 50 procent.
Poza tym podczas szybkiej jazdy po drodze niedopompowana opona rolnicza to zagrożenie wypadkiem. Przy większych prędkościach, podczas pokonywania zakrętów, opona może bowiem zsunąć się z obręczy.