Jak przygotować się na okresowe badanie techniczne ciągnika?
Okresowe badanie techniczne ciągnika to obowiązkowa kontrola stanu technicznego pojazdu. Jaki jest jego zakres i jak często należy go wykonywać? Ile wynosi koszt badania technicznego, przeglądu rejestracyjnego ciągnika rolniczego?
Okresowego badania technicznego nie należy go mylić z przeglądem okresowym, który jest standardową procedurą obsługową zalecaną przez producenta ciągnika i wykonywaną przez autoryzowany serwis producenta.
Okresowe badanie techniczne ciągnik wykonuje się natomiast w stacjach diagnostycznych, a pozytywny wynik badania technicznego jest potwierdzeniem zdolności pojazdu do uczestniczenia w ruchu drogowym. Badanie techniczne potocznie jest także nazywane przeglądem rejestracyjnym.
W podstawowej stacji kontroli pojazdów można sprawdzić stan techniczny ciągników i przyczep o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Badania techniczne pozostałych, cięższych pojazdów są prowadzone w okręgowych stacjach kontroli pojazdów. W okręgowej stacji należy więc przeprowadzać badania techniczne cięższych modeli Kubota – maszyn Kubota serii M6002, M6001 Utility i M7003.
Spis treści
Jak przebiega okresowe badanie techniczne ciągnika rolniczego?
Procedura badania technicznego ciągnika rolniczego jest podobna jak w przypadku samochodu osobowego. Diagnosta przeprowadza identyfikację pojazdu, a więc zgodność numerów podanych na ciągniku z jego dokumentami. Ponadto kontroluje stan techniczny pojazdu, czyli sprawność układu hamulcowego, kierowniczego, zawieszenia, oświetlenia, ogumienia, a także obowiązkowe wyposażenie ciągnika, np. zamontowanie z tyłu pojazdu trójkąta obowiązkowego dla maszyn wolnobieżnych. Oprócz tego, diagnosta sprawdza czy ciągnik spełnia normy toksyczności spalin.
– W ciągnikach, które kontrolujemy okresowo, najczęściej problemem jest stan ogumienia oraz hamulców. Dlatego też polecam, przed przyjazdem do stacji kontroli, wcześniejszą wizytę w autoryzowanym serwisie, który wcześniej skontroluje skuteczność i równomierność działania układu hamulcowego ciągnika – radzi Jan Giszcz, kierownik Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów Interhome przy Punkcie Sprzedaży ALDO w Ciechanowie.
Przed przyjazdem do okręgowej stacji kontroli pojazdów warto więc umówić wizytę w autoryzowanym serwisie Kubota. Specjaliści skontrolują stan układu hamulcowego oraz wszystkich połączeń układu hydraulicznego. Wycieki płynów eksploatacyjnych są bowiem również częstą przyczyną odmowy dopuszczenia ciągnika do ruchu drogowego.
Czytaj także: Jaki ciągnik wybrać: 4-cylindrowy czy 6-cylindrowy?
Czytaj także: Jaki ciągnik komunalny wybrać?
Jak często wypada przegląd rejestracyjny ciągnika rolniczego?
Pierwsze obowiązkowe badanie techniczne ciągnika musi zostać przeprowadzone w ciągu 3 lat od daty pierwszej rejestracji pojazdu. Kolejne badanie po 2 latach, a później również co dwa lata. Podobnie wygląda to również w przypadku przyczep rolniczych.
Co się stanie jeśli przegapimy termin okresowego badania technicznego? Koszt przegląd ciągnika rolniczego po terminie (po 30 dniach od wcześniej wyznaczonej daty) jest dwukrotnie wyższy niż wysokość opłaty podstawowej. Warto jednak wiedzieć, że jazda po drogach publicznych pojazdem mechanicznym bez ważnych badań technicznych jest zagrożona karą pieniężną. W tym wypadku wysokość mandatu może sięgać nawet 1500 zł.
Dużą dolegliwością jest także zatrzymanie dowodu rejestracyjnego ciągnika. Skutkuje to wyeliminowaniem go z pracy, a więc kosztownym przestojem.
Ile kosztuje przegląd rejestracyjny ciągnika rolniczego?
Badanie techniczne ciągnika rolniczego to niezbyt wygórowany koszt. Standardowy przegląd kosztuje tyle samo co badanie techniczne motocykla, a więc 62 zł. Oczywiście, gdy diagnosta podczas badania wykryje usterki, pojazd musi ponownie – po ich usunięciu – pojawić się do kontroli w stacji kontroli pojazdów.
Podczas ponownej kontroli pobiera się jednak tylko opłatę za sprawdzenie konkretnych układów, których sprawność została wcześniej zakwestionowana. Na przykład sprawdzenie skuteczności i równomierności działania hamulców wyceniono na 20 zł, a toksyczności spalin np. na 14 zł.