Jak przygotować ciągnik na zimę? Pięć ważnych porad
Po zakończeniu prac polowych warto zadbać o przegląd ciągnika rolniczego przed zimą. Traktor prawidłowo przygotowany do zimowania odwdzięczy się pełną gotowością do prac wiosennych. Zatem jak przygotować ciągnik na zimę? Oto 5 ważnych punktów, o których warto pamiętać.
W gospodarstwach o profilu roślinnym zima to najczęściej czas odpoczynku dla ciężko pracujących w sezonie maszyn. Warto przygotować ciągnik rolniczy na kilku miesięcy, w których nie będzie używany. Prawidłowo przygotowany bez uszczerbku przetrwa okres przymusowego postoju.
Spis treści
Po pierwsze odkurzanie i mycie
Przygotowanie ciągnika rolniczego do zimy powinniśmy zacząć od jego gruntownego oczyszczenia. W pierwszym etapie robimy to sprężonym powietrzem. Strumień powietrza umożliwi wydmuchanie zaschniętych zanieczyszczeń. Pozbędziemy się w ten sposób fragmentów roślin i nagromadzonego pyłu, które nagromadziły się podczas jego eksploatacji.
W kolejnym etapie należy użyć zimnej wody. Przydatna przy tej czynności będzie klasyczna myjka ciśnieniowa. Najbrudniejsze elementy i zaolejone powierzchnie skutecznie oczyścimy korzystając z ciepłej, ale nie gorącej wody. Pamiętajmy jednak, żeby nie lać dużego strumienia wody po częściach elektrycznych i hydraulicznych. Absolutnie nie wolno wykorzystywać strumienia wody do mycia wnętrza kabiny ciągnika.
Po umyciu ciągnika należy skontrolować jego stan techniczny. Sprawdzić w jakim stanie są paski, uszczelki i elementy gumowe, np. przewody układu chłodzenia oraz plastikowe części układu dolotowego silnika.
Płyn w układzie chłodzenia
Nie wolno zapomnieć o układzie chłodzenia. Specjalne płyny, np. Protekt Coolant Kubota warto stosować przez cały rok, gdyż jest obojętny dla uszczelek elastomerowych i najskuteczniej odprowadza ciepło. Zapewnia też kompleksową ochronę przed korozją. Jednak zimą oryginalny płyn chłodniczy Kubota zapewni także maksymalną ochronę przed zamarzaniem – aż do -37 stopni Celsjusza.
Zobacz również: Dlaczego oryginalne części zamienne Kubota gwarantują jakość?
Wymiana oleju i filtra
Kontrolujemy poziom oleju silnikowego i ewentualnie uzupełniamy do poziomu nominalnego. Nie ma potrzeby wymiany oleju na nowy. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy czas jego eksploatacji zbliżył się do maksymalnego interwału przewidzianego przez producenta ciągnika. Wówczas warto wymienić olej, oczywiście wraz z filtrem oleju.
Wymiana jest wskazana, gdyż zużyty olej silnikowy zawiera szkodliwe związki chemiczne i zanieczyszczenia, które zebrał podczas wielogodzinnej pracy silnika. Podczas zimowego postoju mogą przyczynić się do korozji i uszkodzenia gładzi cylindrowej oraz czopów wału korbowego.
Przed zimowym postojem należy także przesmarować punkty, które są wyszczególnione w instrukcji obsługi. W niektórych modelach ciągników można je znaleźć również na tabliczce umieszczonej na traktorze.
Jak przygotować ciągnik na zimę i jego układ paliwowy
Po pierwsze przed postojem zimowym tankujemy ciągnik do pełna, oczywiście zimowym olejem napędowym. Wypełniony „pod korek” zbiornik pozwoli wyeliminować niebezpieczeństwo skraplania się w nim pary wodnej. W wypełnionym częściowo zbiorniku może się ona osadzać na jego ściankach. A co za tym idzie w efekcie, po kondensacji rozcieńcza paliwo. W zbiornikach metalowych – dziś już są one rzadkością – grozi to także korozją.
Po drugie warto wymienić filtr paliwa. Filtr, który już był eksploatowany przez około 200 lub 300 godzin powoli traci swoje właściwości. Ma mniejszą przepustowość, a więc tym samym większy opór przepływu. W efekcie może utrudniać ponowne uruchomienie ciągnika.
Z dużą troską należy potraktować ciągnik wyposażony w układ selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). Szczegóły jego działania są opisane w instrukcji obsługi maszyny. Wodny roztwór mocznika (AdBlue) zamarza w niskich temperaturach. Zaraz po wyłączeniu silnika, roztwór ten „ściągany” do zbiornika. Dlatego też należy pamiętać aby nie odłączać źródła zasilania do momentu zakończenia pracy układu, aby nie dopuścić do jego zamarznięcia w innych elementach układu.
Jak przygotować ciągnik na zimę i ochronić opony
Podczas kilkumiesięcznego postoju opony ciągnika mogą się odkształcić. Dlatego, dla ich odciążenia najkorzystniejszym rozwiązaniem jest ustawienie ciągnika „na kobyłkach”. Należy wówczas zmniejszyć ciśnienie w ogumieniu do minimalnego, które zaleca producent.
Jeśli traktor będzie stał na kołach, należy pamiętać o zmianach pozycji ciągnika. Przynajmniej raz na miesiąc należy go uruchomić i przestawić przynajmniej o kilkanaście centymetrów. W ten sposób unikniemy odkształcenia opon i niepotrzebnych wydatków na przedwcześnie zużyte ogumienie.
Idealnym rozwiązaniem jest zimowe garażowanie ciągnika pod wiatą lub w wentylowanym garażu. Jeśli maszyna stoi w miejscu niezadaszonym, ogumienie należy chronić przed działaniem promieni słonecznych. Opony trzeba przykryć pokrowcem, aby zapobiec starzeniu się gumy.