Debiutant roku na rynku maszyn komunalnych – Kubota B50
Kiedy w 2007 roku koncern Kubota wprowadzał do sprzedaży traktory kompaktowe serii B30 (B1830, B2230, B2530, B3030), nikt nie spodziewał się jaki sukces na rynku odniesie ta linia produktów. Przy ogromnej różnorodności producentów , traktor Kubota osiągnął na przestrzeni ostatnich lat udział w rynku europejskim przekraczający 10 %. Z jednej strony rynki południowe , takie jak Włochy, Hiszpania (od 6 do 10%) z drugiej totalna dominacja na jednym z największych rynków w Europie czyli w Wielkiej Brytanii sięgająca 24 %.
Co spowodowało tak ogromny sukces? Po pierwsze bardzo szeroka gama modelowa, silniki czterech poziomach mocy (18,22,25,30 KM), dwa rodzaje przekładni (hydrostatyczna i manualna), możliwość zastosowania kilkunastu osprzętów sygnowanych logo Kubota oraz kilkuset dostarczanych przez innych producentów z całego świata w tym przynajmniej kilkudziesięciu produkowanych w Polsce. Po drugie , prostota konstrukcji zapewniająca niezawodność w każdych warunkach pracy, a po trzecie, legendarna japońska jakość, dzięki której nasze produkty zapewniają długowieczną bezawaryjną pracę dodatkowo wspieraną bardzo niskimi kosztami eksploatacji.
Jednak świat, a tym bardziej konkurencja nie stoją w miejscu, po latach doświadczeń i dostarczeniu prawie 70 000 egzemplarzy w Europie, przyszła pora na zaprezentowanie następcy , modelu który otrzymał nazwę B50. Nie mamy tutaj do czynienia z rozwojem lub liftingiem poprzedniej serii, lecz z całkowicie nowym produktem zbudowanym od podstaw. Podobnie jak poprzednik , seria B50 produkowana jest tylko i wyłącznie w Japonii w fabryce Sakai, kolejne podobieństwo to 4 poziomy mocy , jednak tym razem mamy do czynienia z jednostkami których moce zaczynają się od 20 KM w modelu B2050 poprzez 23 (B2350), 26 (B2650) na 31 (B3150) kończąc.
Silniki to sprawdzone konstrukcje, o trzech i czterech cylindrach, pozbawione elektronicznych układów zasilających , turbosprężarek i innych elementów mogących niepotrzebnie komplikować konstrukcję. Dzięki temu osiągana moc uzyskiwana jest w sposób równomierny , a zużycie paliwa należy do najniższych w klasie. Co warte podkreślenia, ta seria silników jest jedną z najpopularniejszych na świecie i wykorzystywana jest przez wielu producentów koparek, ładowarek oraz wszelakiego sprzętu mającego zastosowanie w budownictwie , rolnictwie oraz usługach komunalnych. W ciągnikach serii B50 mamy do wyboru dwie przekładnie, mechaniczną z dziewięcioma biegami do przodu i do tyłu (rewers) , występująca w modelach od 20 do 26 KM oraz hydrostatyczną , z trzema zakresami pracy będącą na wyposażeniu modeli o mocach od 23 do 31 KM.
Zdecydowanie najwięcej zmian dostrzeżemy spoglądając na kabinę. Jest to zupełnie nowa konstrukcja oparta na 4 słupkach (poprzednio 6), a jej rozmiary we wnętrzu będą uchodzić za wzorzec przestronności przez wiele lat. Kolejny ważny element to głośność we wnętrzu, pomiary wykonane przez niezależnych ekspertów wykazują obniżenie poziomu głośności o 5dB w porównaniu z poprzednikiem oraz 3 dB w porównaniu do najcichszej kabiny spośród konkurencji. Operator pracujący traktorem Kubota powinien być usatysfakcjonowany każdego dnia, możemy mu w tym pomóc, oferując fotel pneumatyczny, wydajniejszy układ klimatyzacji, przystosowanie do montażu radia wraz z głośnikami, dodatkową ilość schowków, dodatkowe oświetlenie, gniazdo 12V, czytelny panel LCD przedstawiający wszystkie potrzebne informacje na temat naszej maszyny a także otwieraną i ogrzewaną tylną szybę.
Spośród elementów poprawiających warunki i wydajność pracy należałoby także wymienić wielostopniowy tempomat, seryjnie montowaną dźwignię obsługi układów hydraulicznych a także mającą ogromny wpływ na bezpieczeństwo użytkowania zmianę położenia pedału hamulca z prawej strony na lewą (HST). Istotnym elementem codziennej obsługi są przeglądy maszyny, kontrola i uzupełnianie płynów eksploatacyjnych – od dzisiaj wszystkie te czynności będą zdecydowanie mniej kłopotliwe ze względu na konstrukcję przedniej maski ciągnika. Jest ona jednoczęściowa (góra, boki , przód i lampy są zespolone), do tego bardzo smukła co ma niebagatelny wpływ na układ chłodzenia, a co za tym idzie, na żywotność jednostki napędowej (liście nie przyklejają się do siatki pod lampami , dzięki temu nie ograniczają przepływu powietrza chłodzącego).
Do traktorów B50, koncern Kubota, podobnie jak do wszystkich serii swoich traktorów, dostarcza bogaty program osprzętu dodatkowego, ładowacze, kosiarki, zestawy do zbierania trawy oraz liści, pługi do odśnieżania (także wirnikowe), szczotki uniwersalne, a wszystko to montowane na standardowych trzypunktowych układach zwieszenia. Równie ważna jest pełna uniwersalność traktorów , pozwalająca na stosowanie osprzętów produkowanych zarówno w Polsce jak i poza jej granicami. Układy zawieszenia oraz wałki odbioru mocy są całkowicie znormalizowane, dzięki temu producenci glebogryzarek, koparek, pługów rolniczych, agregatów, pras rolujących, kosiarek bijakowych montowanych z przodu lub z tyłu i setek innych urządzeń, nie mają najmniejszych problemów z montażem i podłączeniem swoich urządzeń do traktora.
Traktory serii B50, to Kubota w każdym calu, wyprodukowane w zgodzie z wieloletnią tradycją producenta, zachowując najważniejsze cechy takie jak niezawodność, uniwersalność, wysoka jakość, wytrzymałość na trudy codziennej eksploatacji ale także w zgodzie z japońską filozofią Kazein, której podstawową regułą jest ciągłe zaangażowanie oraz chęć ciągłego podnoszenia jakości firmy i produktu. Seria B50 doskonale wkomponowuje się w taki model działania i chętnie przekaże wszystko co najlepsze swoim nowym właścicielom.
Tekst archiwalny. Pochodzi z nr 3 (3) 2014 magazynu “Made in Kubota”.