Ciągnik z ISOBUS. Dlaczego warto wybrać właśnie taki?
Ciągnik z ISOBUS to niewątpliwie duży atut rolnika. ISOBUS to popularna nazwa aplikacji magistrali danych dla rolnictwa. Umożliwia ona komunikację pomiędzy ciągnikiem rolniczym i sprzężonymi z nim maszynami. Zwiększa tym samym wydajność i ogranicza koszty.
Standard ISOBUS jest określony w normie ISO 11783. Norma ta reguluje po pierwsze parametry stosowanego osprzętu, np. złączy i kabli, po drugie typy maszyn, a po trzecie formaty przekazywanych pomiędzy nimi danych.
Osprzęt sterowany z ciągnika za pomocą terminala był używany jeszcze przed wprowadzeniem standardu ISOBUS. Jednak wówczas dla każdego urządzenia był niezbędny osobny terminal. Dzięki decyzji o powszechnym wprowadzeniu standardu ISOBUS (stało się to w roku 2001) możliwe jest sterowanie osprzętem różnych typów, a także różnych producentów, za pomocą tego samego terminala. Obecnie ISOBUS jest standardem w rolnictwie. Zaakceptowali go wszyscy najważniejsi producenci – zarówno ciągników, jak i maszyn rolniczych. Ciągnik z ISOBUS to z pewnością nieodłączne narzędzie rolnika.
Spis treści
Ciągnik Kubota z ISOBUS
Oczywiście ciągniki rolnicze Kubota są kompatybilne ze standardem ISOBUS. Przykładem jest choćby uniwersalny traktor Kubota serii M6001 Utility. Dzięki fabrycznym zestawom można bez problemu przystosować go do standardu ISOBUS. Zamontowane z tyłu ciągnika gniazdo ISOBUS i terminale Kubota umożliwiają wówczas przesyłanie danych pomiędzy ciągnikiem i maszynami towarzyszącymi. Rzecz jasna narzędzia muszą być kompatybilne z technologią ISOBUS. Wszystkie parametry implementów można wówczas edytować na ekranie monitora terminala umieszczonego w kabinie ciągnika.
Kubota oferuje dwa typy terminali certyfikowanych zgodnie z normą ISOBUS. Do wyboru jest IsoMatch Tellus Go 7 z ekranem o przekątnej 7 cali lub większy, 12-calowy IsoMatch Tellus Pro 12. Bardziej rozbudowany terminal IsoMatch Tellus Pro 12 umożliwia jednoczesne wyświetlanie danych nawet z dwóch różnych maszyn towarzyszących pracujących w standardzie ISOBUS. Oba terminale są wyposażeniem opcjonalnym ciągników Kubota.
Podsumowując, ciągnik Kubota z ISOBUS w zdecydowany sposób podnosi efektywność i wydajność pracy. Pozwala też zmniejszyć koszty dzięki ograniczeniu wydatków na materiał siewny, nawozy i środki ochrony roślin, które są stosowane maksymalnie efektywnie.
Czytaj również: Najpopularniejsze ciągniki w Polsce. W tym segmencie Kubota ma 6 modeli
Wielofunkcyjny terminal IsoMatch Tellus
Terminale ciągników Kubota to nie tylko możliwość wykorzystania atutów standardu ISOBUS. To także możliwość instalacji dodatkowego oprogramowania, choćby GEOCONTROL. W połączeniu z odbiornikiem satelitarnym GNSS pozwala kontrolować sekcje robocze i dawkowanie w maszynach towarzyszących. Maszyna towarzysząca, korzystając z map zasobności gleby, sama dawkuje na przykład odpowiednią ilość nawozów. Licencja na kontrole sekcji pozwala natomiast na samoczynne określenie początku i końca danego obszaru roboczego. W efekcie w ciągniku z ISOBUS rośnie wydajność przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów paliwa i zużycia materiałów produkcyjnych.
Terminale IsoMatch Tellus umożliwiają także wyeksportowanie zgromadzonych danych. W ten sposób użytkownik ma pełen wgląd w historię zrealizowanych prac agrotechnicznych.
Czytaj również: Oleje przekładniowo-hydrauliczne. To musisz o nich wiedzieć
TIM – Tractor Implement Managment
Tractor Implement Managment to kolejny krok w kierunku rolnictwa precyzyjnego. Zestaw instalacyjny TIM jest dostępny do ciągnika Kubota serii M7003 z bezstopniową przekładnią KVT i 12-calowym terminalem IsoMatch Tellus Pro 12.
Maszyny towarzyszące, które są zgodne ze standardem ISOBUS i systemem TIM mają dostęp do wybranych funkcji ciągnika. Dzięki temu mogą sterować np. prędkością jazdy, układem hydraulicznym oraz WOM. W efekcie rośnie wydajność pracy i obniżają się koszty, m.in. za sprawą optymalizacji zużycia paliwa przez ciągnik. Ciągnik z ISOBUS po prostu się opłaca. Podnosi się także komfort pracy operatora, który – odciążony od konieczności kontroli maszyny – może skupić się na prowadzeniu ciągnika.