Ciągnik Kubota L1. Dane techniczne wydajnego i potężnego pomocnika
Ciągnik kompaktowy Kubota serii L1 to świetne narzędzie dla służb komunalnych, użytkowników prywatnych, a także rolników prowadzących gospodarstwa specjalistyczne. Jak wygląda z bliska ta maszyna? Przyjrzyjmy się jej dokładnie.
Klienci ze wszystkich tych kategorii oczekują niezawodności, dużej mocy i wszechstronności. Wszystkie ciągniki z serii L1 łączą japońską precyzję z przemyślaną funkcjonalnością, oferując ciągniki do szerokiego wachlarza zadań o każdej porze roku.
Spis treści
Moc i wydajność silnika
Ciągnik Kubota L1 to wydajny i potężny pomocnik dostępny jest w czterech wariantach mocy. Najsłabszy model L1-382 wyposażono w trzycylindrowy silnik o pojemności 1826 cm³, który generuje 37,8 KM. Z kolei mocniejsze wersje, czyli L1-452, L1-522 i L1-552, napędzają czterocylindrowe jednostki o pojemności 2434 cm³. Modele te dysponują mocą odpowiednio: 44,9 KM, 50,8 KM oraz 54,5 KM.
Wszystkie silniki Kubota spełniają normy emisji Stage V, oferując wysoką kulturę pracy, niskie spalanie i znakomity moment obrotowy. Dla modeli L1-382, L1-452, L1-522 oraz L1-552 wynosi on odpowiednio 115,8 Mm, 148,9 Mm, 166,7 Nm oraz 185,3 Nm.
Zbiornik paliwa o pojemności 38 litrów w modelu ciągnika Kubota L1-382 oraz 50 litrów w pozostałych modelach umożliwia długą pracę bez tankowania, a łatwy dostęp do jednostki napędowej upraszcza codzienną konserwację.
Czytaj także: Kosiarka Kubota FC2 – niezawodność klasy premium.
Czytaj także: Ciągniki komunalne do miasta i gminy. Co przygotowała Kubota?
Komfort i funkcjonalność
Modele L1-382, L1-452 oraz L1-552 standardowo dostępne są w wersjach z ramą ochronną ROPS. Należy podkreślić, że model L1-522 oferowany jest zamówić zarówno w wersji ROPS jak i z homologowaną kabiną spełniającą wszystkie obowiązujące normy bezpieczeństwa. W standardowej specyfikacji kabina ta wyposażona jest w ogrzewanie, na życzenie może posiada także klimatyzację.
Czy to w wersji z ramą ochronną, czy z kabiną, stanowisko operatora zawsze oferuje wysoki poziom komfortu. Jest to zasługa płaskiej podłogi, regulowanej kierownicy i ergonomicznego rozmieszczenia dźwigni. Komfort pracy zwiększa wspomaganie kierownicy, a także dodatkowe funkcje, jak pamięć obrotów silnika. Z kolei kodowane zabezpieczenie antykradzieżowe gwarantuje spokojną głowę i brak zmartwień.
Ciągnik Kubota L1: szeroki wybór wariantów przekładni
Mówiąc o wygodzie obsługi, nie sposób pominąć dostępnych wariantów przekładni. Model L1-382 w standardzie wyposażony jest w precyzyjną, mechaniczną przekładnię F8/R4, czyli oferującą 8 biegów do przodu i 4 do jazdy w tył. Mając taki wybór przełożeń, łatwo dobrać właściwy bieg do konkretnego zadania.
Podobną mechaniczną przekładnię seryjnie posiada L1-452, z tym, że tu użytkownik ma do dyspozycji po 8 biegów w każdą stronę (F8/R8). Należy podkreślić, że oba te modele dostępne są także z 3-zakresową przekładnią hydrostatyczną. To rozwiązanie gwarantuje płynną regulację prędkości jazdy od zero do szybkości maksymalnej za naciśnięciem pedału jazdy. Operator wybiera jedynie zakres prędkości, a podczas jazdy operuje jedynie pedałem. Wygodniej już się nie da!
Tym bardziej, że warianty ciągników L1 z przekładnią hydrostatyczną posiadają także funkcję tempomatu. Jeżeli chodzi o pozostałe modele z serii L1, model L1-522 występuje tylko z mechaniczną przekładnią F8/R8. A z kolei Kubota L1-552 – wyłącznie z przekładnią hydrostatyczną.
Hydraulika i tylny wałek odbioru mocy
Ciągniki Kubota L1 można śmiało nazwać wydajnymi i potężnymi pomocnikami nie tylko z powodu dużych mocy ich silników. Duża w tym zasługa także wyjątkowo mocnych układów hydraulicznych.
Udźwig tylnego TUZ wynosi od 906 kg dla L1-382 do 1750 kg dla pozostałych modeli. Z kolei wydajność pompy hydraulicznej wynosi od 30,6 l/min dla L1-382 do 54,2 l/min dla pozostałych modeli (z czego aż 35,6 l/min kierowane jest na tylny TUZ i wyjścia hydrauliczne).
Takie parametry oznaczają, że ciągniki serii L1 są w stanie obsłużyć nawet ciężkie i wymagające implementy przeznaczone do ciągników tej klasy. Maszyny towarzyszące wymagające mechanicznego napędu z powodzeniem wprawi w ruch tylny WOM o prędkości 540 obr/min.
Ładowacze czołowe i pozostałe opcje
Tym bardziej, że model ciągnika Kubota L1-382 waży około 1300 kg, a waga pozostałych modeli waha się od 1760 do 1960 kg. Taka masa własna ciągników kompaktowych L1 daje dużą stabilność w czasie jazdy i świetne właściwości współpracy z ładowaczem czołowym. Dlatego lista opcji obejmuje dedykowane ładowacze LA525EC (do L1-382), LA805 (do L1-452) i LA1055 (do L1-522 i L1-552). Zapewniają one maksymalny udźwig odpowiednio 676 kg, 1052 kg oraz 1399 kg. Natomiast wysokość podnoszenia to odpowiednio 2403 mm, 2665 mm i 2859 mm.
Dzięki systemowi szybkiego montażu i wewnętrznie poprowadzonym przewodom układ hydrauliczny jest chroniony, a użytkowanie bezpieczne i intuicyjne. Pozostałe opcje przygotowane dla serii L1 to trzy zawory hydrauliczne, przedni TUZ i WOM.
Ta ostatnia opcja przydaje się szczególnie w ciągnikach przeznaczonych do zimowego utrzymania dróg. Dlaczego? Ponieważ umożliwia zamontowanie z przodu ciągnika nie tylko lemiesza do śniegu, ale także pługa wirnikowego czy zamiatarki.
Ciągnik Kubota L1 – wydajny i potężny pomocnik
Każdy ciągnik Kubota serii L1 to wydajny i potężny pomocnik po pierwsze z powodu jego solidnej masy i sporych rozmiarów. Po drugie, z powodu mocnego silnika, dużego udźwigu tylnego TUZ i bardzo wydajnego układu hydraulicznego. Po trzecie – ze względu na świetną współpracę z ładowaczem czołowym i możliwość realizacji zadań transportowych, komunalnych i rolniczych. Seria L1 stanowi więc propozycję dla użytkowników oczekujących wszechstronności, wytrzymałości i solidnej konstrukcji.