Aplikacja suszowa nie działa poprawnie? Rolnicy zgłaszają wady
Aplikacja suszowa nie działa poprawnie – alarmują rolnicy. Pisze na ten temat na swojej stronie internetowej Izba Rolnicza w Opolu. O co chodzi?
Jak informuje Izba Rolnicza w Opolu w tej sprawie do ministerstwa rolnictwa napisała już Krajowa Rada Izb Rolniczych. Sygnały o problemach miały napływać do KRIR z całej Polski.
Spis treści
Aplikacja suszowa nie działa poprawnie?
O jakie problemy jednak chodzi? Jak czytamy na stronie izbarolnicza.opole.pl rolnicy skarżą się przede wszystkim na rozbieżności wyliczeń.
„Obwiniają za ten problem System Monitoringu Suszy Rolniczej – SMSR opracowany przez Instytut Badawczy w Puławach. Protokoły i kalkulacje wynegerowane przez system nie odzwierciedlają stanu faktycznego. System po prostu nie wskazuje suszy tam, gdzie ona rzeczywiście występuje” – czytamy w komunikacie Izby Rolniczej w Opolu.
Ponadto, rolnicy zgłaszają także problemy z zawieszaniem się aplikacji. A także z wylogowywaniem prze nią już zalogowanych użytkowników.
„Trudno również o potwierdzenie wysłania wniosku. Aplikacja działa sprawnie tylko rano oraz późnym wieczorem – mówią rolnicy” – czytamy w komunikacie na stronie izbarolnicza.opole.pl.
Co więcej, w aplikacji mają występować także problemy polegające na braku możliwości złożenia zmian do wniosku.
Czytaj także: Ciągnik sadowniczy Kubota M5002 Narrow i opryskiwacz sadowniczy Kubota XTA2110
Czytaj także: Klimatyzacja w ciągniku rolniczym. Jak dbać o nią podczas żniw?
Aplikacja suszowa działa
Aplikacja suszowa została udostępniona rolnikom w połowie lipca. Otrzymaliśmy wówczas następującą informację z resortu rolnictwa: „Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi uprzejmie informuje, że aplikacja na rok 2024 dla producenta rolnego jest uruchomiona i pozwala producentom rolnym na wprowadzanie danych do wniosku o oszacowanie strat suszy przez producentów rolnych”.
W przesłanym komunikacie podkreslono, iż aby wniosek był złożony skutecznie, należy sprawdzić czy został podpisany podpisem zaufanym.
Dodano również, iż w obecnej kampanii zrezygnowano z wprowadzania danych dotyczących produkcji zwierzęcej. Dlatego też, do wprowadzenia pozostanie wyłącznie produkcja roślinna. Zadaniem ministerstwa powinno to przyspieszyć i ułatwić wprowadzanie danych do wniosku.
Aplikacja suszowa nie działa poprawnie? Zgłoś szkodę rolniczą 2024. Krok po korku
Możesz złożyć wniosek o oszacowanie strat spowodowanych przez suszę, zgodnie z przepisami o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich. Wnioski można składać na obszarach, gdzie zgodnie z monitoringiem suszy prowadzonym przez Instytut Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa – Państwowy Instytut Badawczy w Puławach, istnieje zagrożenie spadku plonów z powodu suszy.
Uzyskany protokół oszacowania szkód jest niezbędny do ubiegania się o pomoc w ramach programów pomocy określonych przez Radę Ministrów.
Czytaj także: Klimatyzacja w ciągniku rolniczym. Jak dbać o nią podczas żniw?
Czytaj także: Jak wybrać warsztat do przeglądu ciągnika Kubota?
Kiedy możesz złożyć wniosek
Wniosek można złożyć, jeżeli na obszarze prowadzenia upraw rolnych wystąpiła susza. Jaka jest zatem definicja suszy?
Susza oznacza szkody spowodowane spadkiem klimatycznego bilansu wodnego poniżej wartości określonych dla poszczególnych gatunków roślin uprawnych i gleb. Spadek ten zaś musi mieć miejsce w dowolnym sześciodekadowym okresie od dnia 21 marca do 30 września.
Kto może złożyć wniosek
Wniosek może złożyć producent rolny, który spełnia następujące warunki:
Po pierwsze, posiada nadany numer identyfikacyjny w krajowym systemie ewidencji producentów.
Po drugie, w jego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane suszą. Muszą one jednak wynosić powyżej 30% średniej rocznej produkcji roślinnej z ostatnich trzech lat.
Ponadto jest mikro-, małym, średnim albo dużym przedsiębiorstwem zgodnie z załącznikiem I do rozporządzenia 2022/2472.
Zgłoś szkodę rolniczą 2024. Co musisz przygotować?
- Numer identyfikacyjny nadany w krajowym systemie ewidencji producentów.
- Miejsce położenia gospodarstwa rolnego.
- Numer PESEL lub NIP producenta rolnego.
- Adres e-mail producenta rolnego.
- Informacje o powierzchni upraw rolnych zgodne z wnioskiem o przyznanie płatności w roku składania wniosku.
- Skan polisy ubezpieczenia (co najmniej 50% powierzchni upraw rolnych uprawianych w plonie głównym) od ryzyka suszy i innych zjawisk, jeżeli chcesz korzystać z pełnych wysokości pomocy.
- Opcjonalnie: dokumentacja fotograficzna szkód potwierdzająca ich zakres.
Co otrzymasz składając dokumenty Zgłoś szkodę rolniczą 2024?
Uzyskasz protokół oszacowania szkód, który jest niezbędny do ubiegania się o pomoc w ramach programów pomocy, np. o preferencyjny kredyt na wznowienie produkcji rolnej.
Informacje dodatkowe można uzyskać w dni robocze (poniedziałek – piątek) w godz. 8.15 – 16.15.
Telefonicznie: +48 222 500 118
E-mail: [email protected]
Źródło: samorzad.gov.pl, gov.pl, izbarolnicza.opole.pl