Jak przygotować ciągnik do zimy w gospodarstwie hodowlanym?
Efektywność pracy w gospodarstwie rolnym w dużej mierze zależy od sprawności i niezawodności sprzętu. Jak więc przygotować ciągnik do zimy w gospodarstwie mlecznym, aby uniknąć niepotrzebnych przestojów?
Przygotowanie ciągnika do zimy w gospodarstwie hodowlanym nie wymaga wielu dodatkowych czynności, ponieważ maszyny są eksploatowane stale przez cały rok. W przeciwieństwie do sprzętu używanego w gospodarstwach sadowniczych czy o profilu roślinnym, gdzie ciągniki często pozostają nieużywane w sezonie zimowym.
Istotnym jest regularne czyszczenie maszyny, stosowanie paliw zimowych oraz bieżąca obsługa, by zapewnić niezawodność i sprawność ciągnika w trudniejszych warunkach pracy.
Spis treści
Jak przygotować ciągnik do zimy? Podstawowe kroki
Po zakończeniu sezonu należy przede wszystkim dokładnie oczyścić ciągnik. Najpierw warto użyć sprężonego powietrza, a następnie wody. Trzeba jednak unikać kierowania intensywnego strumienia wody na części elektryczne i hydrauliczne. Ważne jest również, aby nie myć kabiny ciągnika wodą pod ciśnieniem.
W okresie zimowym kluczowe jest oczywiście stosowanie paliw zimowych, które są przystosowane do niskich temperatur. Zapobiega to wytrącaniu się parafiny z oleju napędowego i blokowaniu układu paliwowego. Zimowy olej napędowy ułatwia także rozruch zimnego silnika w trudnych warunkach pogodowych.
Czytaj także: Układ paliwowy ciągnika rolniczego. Jak o niego dbać? Praktyczny poradnik
Czytaj także: 5 porad, jak przygotować ciągnik rolniczy do zimy?
Jak przygotować ciągnik do zimy? Obsługa codzienna ciągnika Kubota
Regularna kontrola maszyny to podstawa. Obsługa codzienna ciągnika rolniczego należy do obowiązków jego użytkownika. Nie jest procedura czasochłonna. Kontrola ciągnika rolniczego Kubota obejmuje m.in.: sprawdzenie filtrów powietrza oraz ciśnienia w ogumieniu. To oczywiście nie wszystkie czynności, które należy wykonać. Pełną ich listę można znaleźć w instrukcji obsługi ciągnika.
Dla zachowania bezpieczeństwa, ciągnik należy kontrolować zawsze na równym podłożu. Ponadto należy pamiętać, żeby silnik nie pracował, hamulec postojowy był włączony, a osprzęt opuszczony.
Jeśli ciągnik jest wyposażony w układ SCR, należy zapoznać się z jego działaniem, które jest opisane w instrukcji obsługi. Wodny roztwór mocznika może zamarznąć, dlatego system zawsze automatycznie wycofuje roztwór do zbiornika po wyłączeniu ciągnika. Ważne, aby nie odłączać zasilania pompy w trakcie tego procesu.
Oryginalne oleje Kubota
Obsługa codzienna ciągnika to także sprawdzenie poziomu oleju silnikowego. Kontrolujemy go zawsze przy zimnym silniku lub najwcześniej 5 minut po jego wyłączeniu. Poziom oleju powinien mieścić w obszarze zakreskowanym wskaźnika. Zawsze dolewamy oleju takiej samej lepkości jak znajdujący się w silniku.
W podobny sposób sprawdzamy także poziom oleju w przednim moście oraz skrzyni przekładniowej. Nie wolno uruchamiać ciągnika przy zbyt niskim poziomie oleju. Brak właściwego smarowania i chłodzenia przekładni grozi bowiem przedwczesnym zużyciem lub uszkodzeniem podzespołów maszyny.
W przypadku ciągników marki Kubota nie ma potrzeby wymiany oleju silnikowego przed zimą. Oleje sygnowane logo Kubota są olejami wielosezonowymi. Zaleca się je więc do stosowania w sezonie letnim, a także zimowym.