Części zamienne

Czy wymieniać olej silnikowy w ciągniku na zimowy?

5
(1)

Kiedy temperatura spada ciągnik potrzebuje specjalnej ochrony! Ale czy od razu trzeba wymieniać olej silnikowy w ciągniku na zimę? Poniżej odpowiadamy na to pytanie.

Po uruchomieniu jednostki napędowej mija kilka minut zanim osiągnie ona optymalną temperaturę pracy. Ważne jest, aby w tym czasie silnik miał odpowiednie smarowanie. Tym bardziej że maszyny Kubota są użytkowane zarówno latem, jak i zimą, przy każdej pogodzie i w każdej temperaturze.

Elementy silnika, na przykład tłok i cylinder, wał korbowy czy turbosprężarka poruszają się z prędkościami od kilku do kilkunastu tysięcy obrotów na minutę. Film olejowy chroni te części przed uszkodzeniami przy tej bardzo intensywnej pracy. Zatem, czy warto wymieniać olej silnikowy w ciągniku na zimę?

Jak dobrać olej silnikowy do ciągnika?

Czym kierować się przy doborze oleju silnikowego do ciągnika rolniczego? Przede wszystkim zaleceniami producenta silnika. Dokładne parametry i klasę lepkości oleju silnikowego można znaleźć w instrukcji obsługi ciągnika rolniczego.

Producent silnika swoje rekomendacje oparł na długotrwałych badaniach i testach. Nierespektowanie zaleceń producenta może skrócić żywotność silnika, a nawet doprowadzić do jego poważnego uszkodzenia i kosztownej naprawy.

Czytaj także: Autoryzowany serwis Kubota w Aldo. Profesjonalna opieka przez cały rok

Czytaj także: Serwis Kubota. Jesienią przygotuj się na zimę z Pilar-Tech

Czy wymieniać olej silnikowy w ciągniku na zimowy?

Oleje Kubota są formułowane jako oleje wielosezonowe, co oznacza, iż zachowują swoje właściwości smarne zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach. Nie trzeba więc wymieniać ich przed zimą.

Produkty te są dostępne w różnych wariantach, takich jak 10W-30 czy 15W-40, co pozwala na idealne dopasowanie do specyficznych warunków pracy.

Na przykład oryginalny olej silnikowy Kubota Power Plus 10W 30 zapewnia doskonałą lepkość nawet w niskich temperaturach, chroniąc silnik w szerokim zakresie temperatur od mroźnych zimowych dni po upalne lato. Ma także wyjątkowo dobre właściwości przeciwzużyciowe i czyszczące.

Zawarte w olejach Kubota dodatki uszlachetniające pomagają chronić silnik przed wewnętrzną korozją i zużyciem. Oleje te skutecznie absorbują i eliminują szkodliwe związki powstałe w procesie spalania, a także zapobiegają tworzeniu osadów i nagaru, które mogą wpłynąć na efektywność pracy silnika.

Jaki olej do ciągnika Kubota?

Silnikowe oleje do ciągników Kubota Power Plus 10W-30 to wysokowydaje oleje stworzone specjalnie dla turbodoładowanych oraz wolnossących silników Diesla, wyposażonych w filtr DPF oraz układy EGR i SCR. Charakteryzują się niską zawartością siarki. Zostały zaprojektowanyz myślą o silnikach Diesla spełniających normę Stage V oraz amerykańską normę US EPA Tier 4 final.

Olej Kubota Power Plus 10W-30 wyróżnia się wyjątkowo dobrymi właściwościami przeciwzużyciowymi i czyszczącymi. Swoje właściwości smarne zachowuje w szerokim zakresie temperatur. Jego bardzo wysoka odporność na utlenianie pomaga uniknąć tworzenia się osadów. Olej Kubota Power Plus 10W-30 jest zgodny także z homologacjami m.in. Caterpillar oraz FPT-Iveco. Ponadto jest kompatybilny z silnikami takimi jak Mercedes-Benz, MAN, Cummins, Deutz, Volvo oraz Renault.

Wysokiej jakości olej silnikowy Kubota Power 15W-40 został stworzony specjalnie dla wolnossących i turbodoładowanych silników wysokoprężnych, które nie posiadają filtra DPF. Jest dedykowany silnikom spełniającym normę emisji spalin Stage IIIa lub US EPA Tier 3.Olej ten zapewnia skuteczną ochronę ruchomych części silnika oraz zachowuje stabilny poziom lepkości podczas eksploatacji, co gwarantuje skuteczne smarowanie silnika w różnych warunkach.

Olej Kubota Power 15W-40 jest również kompatybilny z silnikami takimi jak Mercedes-Benz, MAN oraz Deutz. Można go stosować także w wolnossących silnikach benzynowych o małej pojemności i mocy.

Wymiana oleju i filtra przed zimą

Po zakończeniu prac polowych warto zadbać o przegląd ciągnika rolniczego przed zimą. Traktor prawidłowo przygotowany do zimowania odwdzięczy się pełną gotowością do prac wiosennych.

Co powinniśmy zrobić? Kontrolujemy poziom oleju silnikowego w ciągniku i ewentualnie uzupełniamy do poziomu nominalnego. Nie ma potrzeby wymiany oleju na nowy. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy czas jego eksploatacji zbliżył się do maksymalnego interwału przewidzianego przez producenta ciągnika. Wówczas warto wymienić olej, oczywiście wraz z filtrem oleju.

Wymiana jest wskazana, gdyż zużyty olej silnikowy zawiera szkodliwe związki chemiczne i zanieczyszczenia, które zebrał podczas wielogodzinnej pracy silnika. Podczas zimowego postoju mogą przyczynić się do korozji i uszkodzenia gładzi cylindrowej oraz czopów wału korbowego.

Przed zimowym postojem należy także przesmarować punkty, które są wyszczególnione w instrukcji obsługi. W niektórych modelach ciągników można je znaleźć również na tabliczce umieszczonej na traktorze.

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 5 / 5. Liczba głosów 1

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Zobacz podobne

Oryginalne oleje silnikowe Kubota