Aktualności

Czasowe wyrejestrowanie ciągnika. Czy to możliwe?

3
(1)

Jeszcze w kwietniu 2024 roku zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych zwrócił się z pytaniem do ministerstwa infrastruktury dotyczącym możliwości wprowadzenia czasowego wyrejestrowania ciągników i przyczep rolniczych. Obecnie czasowe wyrejestrowanie ciągnika czy przyczepy nie jest możliwe. Ciągnik można natomiast czasowo wycofać z ruchu.

Jak w swoim piśmie zaznaczył KRIR obecnie możliwe jest czasowe wyrejestrowanie w przypadku pojazdów ciężarowych, ciągników samochodowych, pojazdów specjalnych i autobusów. Nie można jednak czasowo wyrejestrować ciągnika rolniczego lub przyczepy.

KRIR zwracał uwagę w swoim piśmie, iż potrzebne są zmiany w przepisach ze względu na stale rosnące składki OC. Zdaniem Izby, gdyby rolnicy mogli wyrejestrować przyczepy i ciągniki, mogliby zaoszczędzić na składkach.

O korespondencji KRIR z Ministerstwem Infrastruktury pisze na swojej stronie mir.krakow.pl Małopolska Izba Rolnicza.

Czasowe wyrejestrowanie ciągnika. Ministerstwo odpowiada

W odpowiedzi na pismo KRIR ministerstwo wyjaśniło, iż przepisy ustawy „Prawo o ruchu drogowym” nie przewidują możliwości czasowego wyrejestrowania pojazdu. Umożliwiają zaś jedynie czasowe wycofanie pojazdu z ruchu.

Resort przypomniał także, iż czasowe wycofanie pojazdu z ruchu wiąże się z kosztami. Mamy tu do czynienia z opłatą za decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu. A także z opłatą za okres wycofania z ruchu. Wydanie decyzji o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu kosztuje 80 zł.

Obowiązki przy wycofywaniu z ruchu

Na właścicielu wycofywanego pojazdu z ruchu ciążą także inne obowiązki.  Po pierwsze ten związany koniecznością zapewnienia wycofanemu z ruchu pojazdowi postoju poza drogą publiczną, strefą zamieszkania i strefą ruchu. Po drugie jest to obowiązek złożenia przez właściciela pojazdu do depozytu w organie dowodu rejestracyjnego i tablic rejestracyjnych.

Warto podkreślić, iż w świetle przepisów pojazd czasowo wycofany z ruchu jest nadal pojazdem zarejestrowanym. A to skutkuje także innym obowiązkiem. Posiadacz takiego pojazdu podlega obowiązkowi ubezpieczenia. Przy czym warto pamiętać, iż w okresie wycofania pojazdu nie jest on dopuszczony do ruchu.

„Wynika to m.in. z faktu, że czasowe wycofanie pojazdu z ruchu nie prowadzi do całkowitego wyeliminowania ryzyka spowodowania szkody takim pojazdem” – czytamy w odpowiedzi MInisterstwa Infrastruktury.

Czytaj także: Ciągnik sadowniczy Kubota M5002 Narrow i opryskiwacz sadowniczy Kubota XTA2110

Czytaj także: Klimatyzacja w ciągniku rolniczym. Jak dbać o nią podczas żniw?

Czasowe wyrejestrowanie ciągnika, a drożejące OC

Ministerstwo odniosło się także do argumentu KRIR dotyczącego rosnących składek. Według Izby składki rosną. Według ministerstwa, tendencja jest spadkowa.

„W roku 2023 oraz w pierwszym kwartale 2024 roku średnia wysokości składek z tytułu umów OC dla ciągników rolniczych oscylowała wokół kwoty 90 zł za pojazd za rok, a zatem w przeliczeniu na miesiąc jest to około 7,5 zł miesięcznie. Wartość ta jest nawet niższa niż odnotowywana w historycznych okresach, pomimo znacząco podwyższonej inflacji. Obniżenie składki o 95% oznaczałaby więc ewentualną oszczędność na poziomie 7,12 zł za każdy miesiąc wycofania z ruchu” – czytamy w piśmie MI.

Z tego też powodu ministerstwo uważa, iż argument finansowy nie ma uzasadnienia. „Wątpliwości może budzić wyłącznie ekonomiczne uzasadnienie proponowanego rozwiązania” – czytamy w piśmie. Ministerstwo przypomniało w tym fragmencie odpowiedzi, iż decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu wydaje się za opłatą.

Więcej na temat ubezpiczenia ciągnika można przeczytać także tutaj: Ile kosztuje ubezpieczenie ciągnika? Koszt OC ciągnika i przyczepy

Źródło: mir.krakow.pl

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 3 / 5. Liczba głosów 1

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Zobacz podobne

Oryginalne oleje silnikowe Kubota