Obsługa codzienna ciągnika Kubota. Kilka ważnych porad
Obsługa codzienna ciągnika rolniczego i kontrola maszyny należy do obowiązków jego użytkownika. Wykonywane w jej ramach czynności nie zajmą wiele czasu. Zapewnią natomiast bezpieczeństwo i wydłużenie czasu eksploatacji maszyny.
Zawsze należy przestrzegać warunków bezpieczeństwa. Ciągnik kontrolujemy i serwisujemy tylko na równym i poziomym podłożu. Ponadto podczas kontroli silnik powinien być wyłączony, hamulec postojowy włączony, a osprzęt opuszczony na podłoże.
Do każdego modelu marki Kubota producent przewidział określony harmonogram i zakres czynności kontrolnych. Ich szczegółową listę można znaleźć w instrukcji obsługi.
Zaczynamy od sprawdzeniu stanu ogólnego ciągnika. Od tego powinniśmy zacząć obsługę codzienną ciągnika. Wzrokowo kontrolujemy powłokę lakierniczą, szyby, reflektory i ogumienie. Należy pamiętać, żeby ciągnik był czysty. Warstwa błota nie pozwoli nam bowiem dostrzec ewentualnych pęknięć lub innych uszkodzeń. Sprawdzamy również podłoże pod ciągnikiem, aby wykryć ślady ewentualnych wycieków.
Spis treści
Poziom oleju w ciągniku Kubota
Jedną z podstawowych czynności jest sprawdzenie poziomu oleju silnikowego. Kontrolujemy go przy zimnym silniku lub najwcześniej 5 minut po jego wyłączeniu. Poziom oleju powinien mieścić w obszarze zakreskowanym wskaźnika. Zawsze dolewamy oleju takiej samej lepkości jak znajdujący się w silniku.
W podobny sposób sprawdzamy ilość oleju w skrzyni przekładniowej. Nie wolno uruchamiać ciągnika przy zbyt niskim poziomie oleju. Brak właściwego smarowania i chłodzenia przekładni grozi bowiem przedwczesnym zużyciem lub uszkodzeniem podzespołów maszyny.
Układ chłodzenia i filtr powietrza
Bezwzględnie należy skontrolować poziom płynu chłodzącego. Sprawdzamy go na zbiorniczku wyrównawczym. Powinien mieścić się między zakresem maksimum i minimum, najlepiej w połowie.
Ważnym elementem są siatki chłodnicy. Jeśli znajdziemy na nich owady, fragment roślin lub grubą warstwę kurzu to należy je oczywiście usunąć. Analogicznie postępujemy w przypadku chłodnic. Utrudniony przepływ powietrza przez chłodnicę może skutkować niebezpiecznym wzrostem temperatury w układzie chłodzenia i potencjalnym uszkodzeniem silnika.
Kolej na układ dolotowy i filtr powietrza. Głównym zadaniem filtra jest wyłapywanie zanieczyszczeń, aby nie dostały się do silnika. W cięższych warunkach, w środowisku o dużym zapyleniu, powinniśmy oczywiście częściej czyścić filtr powietrza.
Nie należy pamiętać zapominać także o zaworze przeciwpyłowym (wydechowym) znajdujący się na obudowie filtra powietrza. Powinniśmy też wyczyścić go w trakcie kontroli codziennej.
Obsługa codzienna ciągnika – bezpieczeństwo pracy
W trakcie obsługi codziennej powinniśmy także skontrolować działanie wszystkich przełączników oraz dźwigni – zakresów wałka WOM, napędu i blokady mechanizmu różnicowego oraz pedał hamulca, pedał wyboru kierunku jazdy i hamulec postojowy. Wszelkie zaburzenia płynności ruchu dźwigni i pedałów są sygnałem ostrzegawczym. Rzecz jasna ewentualnego oporu nie należy próbować pokonać siłą.
Ważne jest także sprawdzenie oświetlenia ciągnika oraz sygnału dźwiękowego. Podczas kontroli oświetlenia pamiętamy o wszystkich rodzajach świateł. Począwszy od pozycyjnych i głównych, poprzez kierunkowskazy, stopu, a skończywszy na światłach roboczych.
Jeśli ciągnik jest wyposażony w czujnik siedzenia, tak zwany czujnik OPC, należy skontrolować jego działanie. Podobnie jak pasy bezpieczeństwa.
Instrukcja obsługi ciągnika
Zachęcamy do dokładnego zapoznania się z instrukcją obsługi użytkowanego modelu marki Kubota. Po pierwsze dokument ten zawiera wskazówki jak optymalnie korzystać z maszyny Kubota. Po drugie podpowiada jak w pełni wykorzystać walory ciągnika i jednocześnie zapewnić jego maksymalną żywotność oraz trwałość. Instrukcja obsługi to swego rodzaju przewodni po obsłudze codziennej ciągnika.
Czytaj również: Jak przygotować ciągnik na zimę? Pięć ważnych porad