Jak innowacje Kuboty poprawiają wydajność?
W ciągnikach rolniczych marki Kubota znajdziemy wiele innowacyjnych systemów. Rozwiązania stosowane przez japońską markę ułatwiają pracę i zwiększają jej efektywność. Oto kilka przykładów.
Kubota M6002 i Kubota M7003 to dwie topowe serie największych japońskich ciągników rolniczych. Po pierwsze imponują swą mocą, która w przypadku serii M6002 sięga od 123 do 143 KM, a w przypadku serii M7003 od 130 do 170 KM. Po drugie imponują zastosowanymi w nich rozwiązaniami technicznymi. Przede wszystkim służą one podniesieniu efektywności i wydajności pracy, ale jednocześnie ułatwiają pracę operatora.
Spis treści
Kubota z Bi-Speed Turn
Ciągniki rolnicze w wielu przypadkach muszą manewrować na ograniczonej przestrzeni – pomiędzy budynkami lub innymi maszynami. Należy pamiętać, że zwrotność jest w ich przypadku bardzo istotnym parametrem. Jednak ze względu na stosowane rozwiązania techniczne parametr ten był dość trudnym do poprawienia.
Kubota w ciągnikach serii M6002 rozwiązała ten problem stosując przy kołach przedniej osi przekładnie kątowe. Pozwalają one na uzyskanie dużego kąta skrętu kół. W przypadku Koboty serii M6002 przednie koła skręcają pod imponującym kątem 55o.
Natomiast drugim z zastosowanych rozwiązań jest układ wspomagania skrętu Bi-Speed Turn. System Kuboty działa przy prędkości poniżej 35 km/h. Bi-Speed Turn umożliwia zmianę prędkości obrotowej kół przedniej osi. Skręcone przednie koła obracają się szybciej niż tylne. W wyniku tego traktor jest „wciągany” w zakręt zacieśniając jego promień.
Zdecydowana poprawa
Reasumując, zastosowane przez Kubotę rozwiązania pozwoliły w ciągniku o długości 4590 mm i rozstawie osi 2690 mm uzyskać zdolności manewrowe charakterystyczne dla traktora kompaktowego. Średnica zawracania dużego ciągnika Kubota serii M6002, dzięki skrętowi kół o 55o i innowacyjnej technologii Bi-Speed Turn, wynosi tylko 9 m! To naprawdę znakomity rezultat. Dla porównania średnica zawracania małej Toyoty Aygo to 9,9 m.
W efekcie zastosowanych rozwiązań praca z ładowaczem czołowym oraz manewry na uwrociach stały się łatwiejsze.
Kubota z Multi Steering Control
W topowych ciągnikach Kubota serii 7003 hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego uzupełniono o dodatkowy system Multispeed Steering Control (MSC). Dzięki temu operator może zmieniać przełożenie przekładni kierowniczej. Skutkiem tego jest redukcja liczby obrotów kierownicy. Obsługa MSC jest niezwykle prosta.
System aktywuje się przełącznikiem umieszczonym na konsoli bocznej ciągnika. MSC można wybrać jeden z trzech trybów działania systemu. Oznacza to, że operator może zmienić przełożenie w zależności od aktualnych potrzeb.
Dzięki MSC można zmniejszyć liczbę obrotów koła kierownicy „od oporu, do oporu” blisko czterokrotnie. W efekcie zredukowania liczby obrotów kierownicy zmniejsza się zmęczenie operatora. W konsekwencji rośnie wydajność.
Podobnie jak w przypadku rozwiązań stosowanych w serii M6002, zalety MSC najłatwiej dostrzec podczas pracy z ładowaczem czołowym oraz na uwrociach. Manewry są szybsze i precyzyjniejsze, a stracony na nie czas krótszy. Skrócony czas manewrowania procentuje.
Po pierwsze zwiększeniem ilości czasu poświęconego na efektywną pracę. Po drugie zmniejszeniem ilości paliwa spalanego podczas manewrów.