Nowy pomocnik w komunalce – traktor STW
Marka Kubota nieustannie się rozwija poszerzając asortyment oferowanych produktów we wszystkich segmentach swojej działalności. Na rynek wkracza nowa gama traktorów komunalnych – STW. Opisywana w poprzednim numerze naszego magazynu, seria B50, posiada silniki o mocach od 20 do 31 koni mechanicznych, natomiast seria STW wyposażona jest w jednostki napędowe o mocach 34, 37 i 40 koni mechanicznych.
Większy ciągnik jest potrzebny wszędzie tam gdzie seria B50 okaże się zbyt słaba. Model STW jest bezpośrednim następcą traktora STV, który silnie zaznaczył swoją pozycję na rynku europejskim, znajdując od 2006 roku łącznie ponad 5000 nabywców. Charakteryzował się on przede wszystkim wyjątkową zwrotnością, kompaktowymi rozmiarami oraz niezliczoną ilością osprzętów możliwych do zastosowania. Silniki w nim stosowane, w zależności od wybranej opcji, miały od 32 do 40 KM.
Debiut nowego modelu związany jest z rosnącymi oczekiwaniami klientów, którzy w coraz większym stopniu zwracają uwagę na komfort pracy operatora. To właśnie kabina nowego STW niesie za sobą największą ilość zmian. Oferuje ona z jednej strony wygodę, a z drugiej, nowoczesną linię wzornictwa, z przetłoczniami w bocznych częściach osłony silnika, której nie powstydziliby się najlepsi projektanci aut sportowych. To także dzięki takiemu podejściu do projektowania, udało się znacząco poprawić chłodzenie silnika. Kształt przedniej osłony chłodnicy minimalizuje ograniczanie przepływu powietrza, dzięki czemu silnik nie ulega przegrzaniu, co przekłada się na wydłużony okres eksploatacji jednostki napędowej. Konstruując nowy traktor, jego projektanci, w głównej mierze postawili na poprawę widoczności z wnętrza kabiny, obniżenie poziomu hałasu, zwiększenie wydajności układów hydraulicznych oraz rozbudowanie tych systemów pozwalając na podłączenie kolejnych osprzętów. STW oferuje także więcej przestrzeni dla operatora i klimatyzację w standardzie.
Spis treści
Zwrotność w kompaktowej obudowie
Jak często bywa w przypadku japońskiego producenta, część najlepszych cech poprzednika pozostało niezmienionych m.in. zwrotność, będąca dzięki układowi Bi-Speed Turn, wzorem w swojej klasie, a także kompaktowe wymiary, mające niebagatelne znaczenie podczas pracy w mieście. W modelu STW zachowano również możliwość pracy wałka odbioru mocy z dwoma prędkościami. Ciekawostką jest, że w zależności od wymagań klienta, Kubota oferuje dwie wersje tego rozwiązania 540 oraz 800 obr/min, lub 540 i 1000 obr/min. Jest to osiągalne dzięki zastosowaniu specjalnego zestawu do konwersji.
Większa prędkość i wydajność
W nowym modelu podniesione zostały minimalnie moce silników. Traktor STW napędzany jest przez jednostki napędowe o mocach odpowiednio: 34, 37 lub 40 KM. Zmieniono także parametry przekładni hydrostatycznych, dzięki czemu udało się zwiększyć prędkość maksymalną maszyny do 34 km/h – co jest najlepszym wynikiem w tej klasie traktorów. Patrząc jednak z perspektywy użytkownika, uwagę zwraca przede wszystkim podniesiona wydajność układu hydraulicznego, który w nowym modelu tłoczy łącznie aż 49,2 litra oleju na minutę, czyli o 37 % więcej w porównaniu do poprzednika. Dzięki temu STW może obsłużyć większe osprzęty napędzane z tego źródła zasilania, jak choćby szczotki do zamiatania, czy ładowacze czołowe. Istotne jest także to, że dostęp do tego źródła mocy oferowany jest poprzez 6 sekcji hydraulicznych (3 z przodu i 3 z boku), co ma bardzo duże znaczenie w przypadku stosowania jednocześnie kilku osprzętów.
Dopracowana kabina
Kabina traktora to całkowicie nowa konstrukcja przygotowana przez japońskich inżynierów, zgodnie z oczekiwaniami europejskiego rynku. Jej skonstruowanie poprzedziło przeprowadzenie ponad 300 wywiadów z użytkownikami, którzy podkreślali które elementy i rozwiązania chcieliby znaleźć w nowym modelu. Efektem tych prac jest kabina oparta na 4 słupkach (poprzednio 6), zdecydowanie dłuższa (1230mm – 160 mm więcej od poprzednika), wyższa (1410 mm – 40 mm więcej) oraz szersza (1010 mm – 160 mm więcej). W standardowym wyposażeniu znajduje się bardzo wydajny układ klimatyzacji, a precyzyjna konstrukcja, dokładne łączenie poszczególnych elementów oraz wysoki reżim technologiczny spowodowały, że traktor może pochwalić się najcichszym wnętrzem spośród wszystkich konkurentów (84 dB). Standardowo montuje się teraz również uchylaną i ogrzewaną tylną szybę, dwa gniazda elektryczne 12 V, głośniki oraz antenę do radia. Zdecydowanie więcej jest także wszelkiego rodzaju schowków pozwalających na utrzymanie porządku w kabinie.
Wielofunkcyjność zastosowań
Seria STW oferuje także całkowicie nowy ładowacz czołowy, dostępny z układem samopoziomowania, kilkoma osprzętami dostarczanymi przez koncern Kubota oraz parametrami do tej pory niedostępnymi w tak niewielkich traktorach (wysokość pracy 2400 mm, zasięg z przodu 735 mm). Nowa seria z pewnością nie należy do najtańszych rozwiązań na rynku, jednak uniwersalność tego „specyficznego narzędzia” powoduje, że możemy pracować nim przez cały rok, wykonując przy tym prace, co do których wydawałoby się, że będziemy musieli posiadać garaż wypełniony kilkoma maszynami. Nie bez znaczenia jest tutaj także legendarna wręcz jakość i niezawodność maszyn spod znaku litery K, która powoduje, że maszyny takie jak STW kupujemy na długie lata, a nie na 2- 3 sezony. Co bardzo istotne, wsparcie w zakupie takiej maszyny zawsze możemy uzyskać u lokalnego dilera Kubota, który wskaże specjalne warunki finansowania oferowane w programie Kubota Finance, stworzone zgodnie z oczekiwaniami klientów realizujących zadania w branży komunalnej, budowlanej, drogownictwie, a także w każdej innej, gdzie traktor ten znajdzie swoje zastosowanie.
Tekst archiwalny. Pochodzi z nr 4 (4) 2014 magazynu “Made in Kubota”.